передние тормозные диски на авто

Гальмівні диски – це невід’ємна частина гальмівної системи, незалежно від її конструкції: дискової або дисково-барабанної. Під час руху автомобіля вони обертаються синхронно з колесами, створюючи пари з гальмівними колодками, що працюють. Коли водій натискає на педаль гальма, гальмівна рідина передає тиск на колісні гальмівні циліндри. Їхні поршні висуваються, забезпечуючи притискання колодок до робочої поверхні диска. Цей процес забезпечує уповільнення або повну зупинку автомобіля.

Матеріал, з якого виготовляють гальмівні диски, найчастіше – міцні та зносостійкі метали, зокрема, чавун. Під час тертя, що виникає під час зіткнення колодок з обертовим диском, виділяється тепло, яке нагріває диск. У нормальних умовах температура нагріву металу диска коливається від 200 до 350 градусів Цельсія. Перевищення цих показників вказує на надлишковий нагрів, що може знизити ефективність гальмування і погіршити керованість автомобіля. Давайте більш детально розглянемо основні чинники перегріву.

Причини перегріву. У чому корінь проблеми?

Основні фактори перегріву передніх гальмівних дисків автомобіля включають в себе наступне:

  • Агресивний стиль водіння;
  • Заклинювання супорта;
  • Екстрене гальмування.

Передній гальмівний диск несе на собі значне навантаження, тому нагрівається інтенсивніше за задній. При активній їзді він не встигає остигати через постійне тертя. Якщо ви не хочете часто міняти диски, рекомендується змінити свій стиль водіння або перейти на перфоровані чи вентильовані диски.

У разі заклинювання напрямних супорта колодка щільно притискається до диска, що постійно спричиняє його нагрівання. Єдиним способом розв’язання проблеми є своєчасне чищення і змащення супорта з ретельною перевіркою всіх його елементів.

Ще однією поширеною причиною перегріву диска на передніх колесах є екстрене гальмування в умовах:

  • Екстреного гальмування;
  • Тривалого спуску з гори або нахилу;
  • Їзди з причепом і важким вантажем;
  • Буксирування автомобіля.

Коли водієві доводиться часто використовувати гальма, важливо мінімізувати навантаження на гальмівну систему. Слід використовувати гальмування двигуном, підтримуючи приблизно однакову швидкість руху. Це дає змогу зберегти цілісність передніх гальмівних дисків і зменшити знос гальмівних колодок.

Гріються виключно передні гальмівні диски

Під час гальмування передні колеса осі зазнають значно більшого навантаження порівняно із задніми. Це є особливістю особливо моделей з барабанно-дисковою гальмівною системою. Перегрів незношених і справних дисків може статися під час тривалих спусків похилою місцевістю або під час руху з причепом. Також передні гальмівні диски можуть перегріватися, перевищуючи нормальні температури, якщо водієві часто доводиться гальмувати на перевантаженому автомобілі.

Перегрів тільки задніх гальмівних дисків

Надлишковий нагрів робочої поверхні задніх гальмівних дисків часто асоціюється з перетягуванням або заклинюванням троса ручного гальма. Застряглий трос викликає збільшення зусилля на задній осі, внаслідок чого диски прогріваються понад норму.

Перегрів нових гальмівних дисків після заміни

Гальмівні диски не належать до категорії витратних деталей. Проте, необхідно їх замінювати не рідше, ніж раз на 120-150 тис. км пробігу, обов’язково разом із гальмівними колодками. Нові компоненти, позбавлені ознак зносу, можуть перегріватися в процесі роботи. Поширеними причинами цієї проблеми є:

  1. Неправильна прикатка: якщо в перші 200-300 км після заміни колодок і дисків водій віддає перевагу різким гальмуванням, особливо після розгону до високої швидкості, це може спричинити перегрівання та нерівномірне зношування металу.
  2. Брак виробництва: будь-які механічні дефекти гальмівного диска призводять до порушення процесу тертя колодок об диски під час гальмування, через що метал не розсіює тепло, а, навпаки, його накопичує, що призводить до перегріву.
  3. Неправильна установка: якщо кріпильні болти дисків недостатньо міцно закручені або встановлені в неправильній послідовності, це може порушити взаємодію пари “колодка-диск”, внаслідок чого гальмівний диск перегрівається.

тормозной диск

Перегрів дисків після заміни гальмівних колодок

Після планового встановлення нових колодок гальмівні диски, які вже перебувають в експлуатації, можуть помітно перегріватися, і причини цього явища не обмежуються тільки неправильною прикаткою.

Чому виникає перегрів після заміни колодок:

  1. Знос ротора: якщо диск зносився, і товщина його металу перевищила встановлений виробником мінімум, ротор не здатний ефективно розсіювати тепло, що призводить до його перегріву.
  2. Несумісність матеріалу фрикційного шару колодок із металом ротора: у разі встановлення колодок із матеріалом, несумісним із металом диска, не вдається досягти необхідного коефіцієнта тертя, що спричиняє перегрівання диска і зниження ефективності гальмування.
  3. Порушення технології встановлення колодок, внаслідок чого вони неправильно прилягають до диска в момент гальмування, що може спричинити перегрів і погіршення гальмівних характеристик.

Під час заміни гальмівних колодок рекомендується уважно оцінити ступінь зносу гальмівних дисків. Товщину матеріалу ротора вимірюють високоточним механічним або електронним штангенциркулем у кількох точках, після чого порівнюють отримані значення з рекомендованими виробником параметрами. Якщо метал зношений до критичних значень, рекомендується негайно замінити диск новим.

За активного стилю водіння і частих екстрених гальмуваннях

Інтенсивні гальмування, особливо при високій швидкості або при спробах вести автомобіль у дрифт, сприяють значному нагріванню металу диска через надмірно сильне тертя колодок. При агресивному керуванні автомобілем диски піддаються швидкому зносу.

У разі заїдання супорта

Супорт є важливою частиною гальмівної системи, що відповідає за притиснення гальмівних колодок до диска під час спроб уповільнити або зупинити автомобіль. Він являє собою масивну металеву скобу, що охоплює диск з обох боків. Усередині супорта розташовуються колісні (робочі) гальмівні циліндри.

Під впливом гідравлічного тиску, що передається гальмівною рідиною, поршні циліндрів висуваються, забезпечуючи притиск колодок до диска. За нормальної роботи циліндрів поршні вільно рухаються і після відпускання педалі гальма, завдяки пружинам, повертаються у вихідні положення в корпус циліндра. Якщо поршні покриті корозією, забруднені або закисли в циліндрі, це призводить до порушення їхнього руху. У результаті поршні після відпускання педалі гальма не повертаються у вихідне положення, залишаючись висунутими. Диск утримується колодками після гальмування, що призводить до заїдання колеса і перегріву диска під час спроб руху.

Інші причини заїдання супорта:

  • Заїдання скоби (тримача) супорта через накопичення іржі або забруднення;
  • Нерегулярне змащування напрямних супортів спеціальними антикорозійними мастилами (WD-40, “Рідкий ключ”);
  • Корозія і прикипання кріпильних болтів супорта;
  • Знос або пошкодження манжет робочих гальмівних циліндрів, що призводить до порушення руху поршнів;
  • Використання несумісної гальмівної рідини, що викликає розширення манжет робочих гальмівних циліндрів.

Ознаки заїдання супорта включають не тільки перегрів металу дисків, а й зсув автомобіля в бік під час гальмування, скрегіт, а також пригальмовування під час руху.

tormoznue diski 03 1

Розгерметизація одного з кіл головного гальмівного циліндра

У разі витоку гідравлічної рідини з одного з двох контурів головного гальмівного циліндра порушується рівновага тиску, що призводить до нерівномірного розподілу гальмівної сили. Це зі свого боку спричиняє неправильне відокремлення колодок від гальмівного диска, що призводить до надмірного нагрівання ротора.

Деформація гальмівного диска

Гальмівні диски, загартовані за неправильної експлуатації, можуть перегріватися понад встановлену температурну норму. Деформація виникає як наслідок температурного шоку, який метал відчуває в процесі експлуатації.

У виробництві гальмівних дисків часто використовується чавун з характерною кристалічною структурою. Якщо чавунний диск різко нагріти до температури вище 400 градусів Цельсія, а потім піддати температурному шоку, наприклад, в’їхавши колесом у калюжу або наливши воду на колеса, метал змінить свою структуру, стаючи схожим на цементит. Цей матеріал твердіший порівняно зі звичайним чавуном. Як результат, поверхня чавуну стає слизькою, подібною до крижаної кірки, і коефіцієнт тертя знижується. Під час натискання на педаль гальма не забезпечується необхідне тертя між колодками і металом. Диск починає ковзати під час контакту з колодками, що робить гальмування малоефективним.

Гальмівні диски з чавуну, що зазнали структурних змін через різкі коливання температури, схильні до деформації. Нерівності на робочій поверхні диска не сприяють розсіюванню тепла, а, навпаки, призводять до його накопичення, що в підсумку спричиняє перегрів у процесі експлуатації. Крім того, перегрітий і деформований диск під час різкого гальмування може розбитися на частини, що призведе до втрати керованості автомобіля.

Перегрів гальмівного диска на одному боці

Можливий перегрів диска тільки на одному з коліс. Поширені причини цієї проблеми включають:

  1. Знос або розрив підшипника маточини: відсутність надійної фіксації колеса до маточини призводить до люфту, що спричиняє перегрів маточинного підшипника разом із диском.
  2. Заклинювання супорта через корозію, недостатнє змащення, деформацію напрямних, розбухання або зношування манжет робочого (колісного) гальмівного циліндра чи закисання його поршнів.
  3. Вироблення або корозія скоби супорта, що призводить до порушення руху гальмівних колодок.
  4. Прилипання бруду на колодках, що погіршує контакт із ротором диска.
  5. Нерівномірний знос металу дисків на одній осі: диск із більшим ступенем зносу нагрівається сильніше.

Також перегрів диска на одній стороні може бути викликаний тріщинами, що утворилися через критичне зношування ротора.

Як позбутися перегріву гальмівних дисків

Якщо виявлено надмірне нагрівання дисків після поїздок гірськими дорогами, перевезення великих вантажів або частих циклів “розгін-гальмування”, достатньо усунути фактори, що спричиняють проблему. Не рекомендується поливати диски водою в спробах охолодити метал, оскільки це може призвести до загартовування робочої поверхні.

Як позбутися перегріву, враховуючи його причину:

  1. У разі перегріву дисків задніх коліс перевірте стан троса ручного гальма і, якщо він перетягнутий або пошкоджений, зверніться до автомеханіків для усунення неполадки.
  2. У разі помітного нагрівання диска тільки з одного боку перевірте стан підшипника маточини перегрітого колеса і замініть його за необхідності.
  3. У разі перегріву диска, спричиненого заклинюванням напрямних і скоби, перевірте ці деталі на наявність забруднень і корозії, а після очищення змастіть спеціальним мастилом для гальм.
  4. У разі зносу поршнів і манжет гальмівних циліндрів установіть новий ремкомплект.

Щоб уникнути перегріву після заміни гальмівних дисків і колодок, приділяйте увагу правильному встановленню та прикатці. Міняйте диски разом із колодками за пробігу, зазначеного в керівництві з експлуатації вашого автомобіля. Важливо використовувати диски і колодки, рекомендовані для вашої марки і моделі автомобіля. Після кожного встановлення нових гальмівних колодок зверніть увагу на змащування напрямних супорта спеціальним термостійким мастилом. Використовуйте гальмівну рідину, що підходить для вашого автомобіля. Дотримання манери водіння без різких гальмувань допоможе підтримувати робочий ресурс і запобігати зайвому нагріванню гальмівних дисків.

Від Yuriy